Szabályosan előz a kamion a belső sávban?

Szabályosan előz a kamion a belső sávban?

Bosszúság vagy inkább potenciális balesetveszély? Aki gyakran közeledik autópályán, az pontosan tudja, hogy egyszerre mindkettő, mégsem számít ritkaságnak, mikor két kamion fut versenyt egymással, noha a Totalcar összefoglaló cikkéből egyértelműen kiderül, hogy ez a magyar autópályákon - az esetek nagy részében - szabálytalannak számít.
2011-től a magyar KRESZ-ben megjelent egy új fogalom, méghozzá a "Nehéztehergépkocsi". A hivatalos meghatározás szerint ez alatt olyan gépjárműveket értünk, amelyek össztömege meghaladja a 7,5 tonnát, azaz menetteljesítményük és az ehhez kapcsolódó veszélyfaktoruk miatt néhány speciális szabály is vonatkozik rájuk. Például...

Tilos előzni az azonos irányú forgalom számára két forgalmi sávval rendelkező autópályán és autóúton - 6 és 22 óra között - a 7500 kg-ot meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsival, vontatóval, valamint e járműből és pótkocsiból álló járműszerelvénnyel.

A helyzet tehát egyértelmű, a kétszer kétsávos magyar autópályákon a legforgalmasabb időszakban két kamion sosem előzhetné meg egymást. Sőt! Mivel egy másik KRESZ szabály azt is kimondja, hogy a nehéztehergépjátrművek autópályán maximum 80 km/h-s, míg autóúton 70 km/h-s sebességgel közlekedhetnek, így logikusan átgondolva valójában még előzési lehetőségük sem adódna a kamionosoknak. Mégis, az autópályákon közlekedők nagyon is gyakran tapasztalják, hogy a hatalmas monstrumok versenybe kezdenek egymással, hiszen a valóság az, hogy a kamionosok jelentős része inkább 100-110 km/h-val halad, és amint utolérnek egy szabályosan, a meghatározott maximum sebességet betartó kollégát, azonnal sávot is váltanak az előzéshez.

Ez a szabályszegési forma sok autós elmondása szerint elsősorban a külföldi kamionosokra jellemző, akik nem vesznek tudomást a határon felállított figyelmeztető táblákról sem, noha azokon egyértelműen látszanak a tiltások. A szabályszegést jelentősen megkönnyíti emellett az is, hogy lebukásra kicsi az esély, az új VÉDA kamerarendszer ugyanis csak néhány méterig lát el, és az sem jellemző, hogy az ellenőrzőkocsik épp a tiltott előzés közben bukkannának fel a kamionok mögött. Elvben persze még ezekre sem lenne szükség, mivel a modernebb kamionokat sebességhatárolókkal szerelik fel, és rögzítik, hogy hol, milyen tempóban közlekedtek, ám a Totalcar tapasztalatai szerint az újdonságok meglehetősen könnyen kijátszhatók.

Néhány kivétel természetesen akad. Az említett új szabályok alapján este 10 és reggel 6 között szabályos az előzés, míg a háromsávos autópályáknál, így például az M0-ás déli szakaszán, illetve az M7-es főváros felé vezető utolsó 50 kilométerén bármikor előzhetnek kamionosok is a második sávban. A tiltások emellett nem vonatkoznak a 7,5 tonnás tömeghatár alá eső gépjárművekre és súlytól függetlenül a buszokra sem, de ezek esetében is 80 km/h-ra van limitálva a maximális sebesség.

Összefoglalva, ahogy az a cikkből egyértelműen kiderül, néhány speciális helyzetet leszámítva a nappal egymást előzgető kamionok egész biztosan szabályszegést követnek el. Ezzel persze rengeteg bosszúságot és gyakran balesetveszélyt okozva a szabályosan közlekedőknek, ám amíg a rendőrség nem lép fel gyakorlatiasabban ellenük, addig nem várhatjuk, hogy radikálisan csökkenjen az ilyen esetek száma. Mi csak annyit tehetünk, hogy fokozottan figyelünk, és nem kockáztatunk két kamion versengése közben.

Sajnos azonban - autószerviz lévén - pontosan tudjuk, hogy időnként ez is kevés, és hiába figyelünk, járművünk totálkárosra törhet egy-egy kamionos ostobasága miatt. A Faberteamre azonban ilyen esetekben is számíthat, és akár karosszéria javításról, akár kárrendezésről van szó, sok évnyi tapasztalatunknak, illetve folyamatosan képzett, remek szakembereinknek köszönhetően minőségi szolgáltatással állunk szolgálatára.

Forrás:Totalcar