• +36-1/306-4861
  • info@faberteam.hu
  • Hétfő-Péntek: 8:00-17:00
olajcsere
olajcsere

Motorolaj szerepe

A motorolaj elsődleges szerepe az egymással fémesen súrlódó motoralkatrészek elválasztása, és ezáltal a súrlódásI veszteség és a kopás csökkentése. Nagyon lényeges szerepe van a motorban keletkező hő elvezetésében is, valamint az alkatrészek tisztán tartásában.

Motorolaj cseréje

A motorolaj szerves vegyületekből áll, amely – akárcsak az élő anyag – az idő ás a terhelés hatására megváltozik. Az olaj „öregedése” nem más, mint a használat közben bekövetkező fizikai és kémiai állapotváltozások folyamata, amely hosszabb-rövidebb idő alatt – az igénybevétellel és az eltelt idővel arányosan – a kenőolaj leépüléséhez vezet.
A gyakorlatban az olajcsere periódus nemcsak a motorolaj minőségétől, hanem a kenési rendszer sajátosságaitól és a jármű üzemeltetési körülményeitől is függ.

Mire kell figyelni a motorolajjal kapcsolatban?

  • rendszeresen ellenőriztesse olajszintjét
  • mindig megfelelő kenőanyagot válasszon gépkocsijához
  • mindig cseréltesse ki az olajszűrőt az olajcsere alkalmával
  • tartsa be a gépkocsi kezelési útmutatójában előírt olajcsere intervallumokat

Milyen tényezők váltják ki a motorolaj elhasználódását?

A motorban lejátszódó folyamatok különbözőképpen terhelik a kenőanyagot és végül a motorolaj természetes elhasználódásához vezetnek:

  • Kiemelkedő hőterhelés (dugattyúknál, turbófeltöltőben). Következmény: az olaj kokszosodik, viszkozitása jelentősen megnő.
  • Mechanikai terhelés. A szűk illesztésű kenési helyeken, pl. a siklócsapágyakban, a dugattyúgyűrű és a hengerfal közötti résben olyan erők lépnek fel a kenőanyagfilmben, ami a hosszú szénláncú molekulákat szétszakítja. Következmény: viszkozitás-csökkenés.
  • Szennyeződések. Poros környezetben vagy rossz levegő- és olajszűrés esetén külső por és belső szennyezőanyagok (kopásfémek, korom) kerülnek az olajba. Következmények: viszkozitás-növekedés, a leépüléshez vezető kémiai folyamatok felgyorsulása.
  • Benzinnel, gázolajjal hígulás. Különösen télen, a hidegindító berendezés működése miatt, vagy pedig az üzemanyag-ellátó berendezés hibája miatt. Következmény: a motorolaj adaléktartalmának csökkenése, időleges viszkozitásvesztés, ami a kenőképességet és az olaj fémfelületekhez való tapadását csökkenti.
  • A kipufogógázban lévő égéstermékekkel való érintkezés. Következmény: adalék-leépülés, savasodás, iszap-, lakk- és gyanta képződés.
  • Kondenzvíz lecsapódás az olajtér

Olajszűrő kicserélése

A szakszerű olajcsere nem képzelhető el az olajszűrő kicserélése nélkül. Ha erre nem kerül sor, a friss, nagy tisztítóhatású motorolaj a kopásfémekkel, szilárd szennyeződésekkel telített régi olajszűrőből kimossa a korábban belekerült szennyeződéseket, amelyek ezután az olajáramba jutva újból eljutnak az egyes kenési helyekre, ahol kopási folyamatokat előidéznek elő, továbbá felgyorsítják a motorolaj öregedését.

Olajszint ellenőrzése

Sajnálatos módon a motorolaj külső jegyei „ránézésre” nem árulják el, ha már elhasználódott és alkalmatlan a kenésre. Ezt tehát nem dönthetjük el, azonban a megfelelő olajszint rendszeres ellenőrzésére szükség van, mert még a legkorszerűbb autókra is jellemző a belső égésű motorok konstrukciójából fakadó természetes motorolaj-fogyasztás. Az olajszintet általában 1000 km-enként (szükség esetén gyakrabban) az olajnívó pálcával kell ellenőrizni.

Utántöltés

A legkorszerűbb autókban ma már ritkábban, csupán 20-30 ezer kilométerenként kell motorolajat cserélni. Azonban, a hosszú csereperiódus alatt jobban érezhető a természetes olajfogyasztás hatása, és előfordul, hogy annak második felében a motorolaj utántöltése szükségessé válik. Utántöltéshez lehetőleg a motorban lévő olajtípust használjuk, ha azonban ez nincs kéznél mindenképpen a motor igényeinek megfelelő specifikációjú és viszkozitású terméket töltsük be. Mivel egyre nő az olyan autótípusok száma, amelyek speciális, nem mindenhol beszerezhető motorolajat igényelnek, célszerű az utántöltéshez szükséges Mobil1 motorolajat 1 literes kiszerelésben előre megvásárolni és az autóban elhelyezni.

  • Telefonszám:
    +36-1/306-4861

  • 1154 Budapest
    Klapka György u. 15.

© Copyright 2015 Faberteam